onsdag 24 september 2008

Min karriär inom finsk politik

Journalister brukar undra om jag ofta blir ombedd att analysera (eller träna) svenska politiker. Jag har faktiskt aldrig ens fått frågan. Men i Finland är de inte lika rädda.

Hjärnstorm har tydligen redan, efter bara några sända avsnitt, tillsammans med Konsten att läsa tankar blivit ett fenomen i Finland. Tillräckligt för att Finlands största dagstidning, Helsingin Sanomat, flög över en journalist till Stockholm idag för att göra en väldigt speciell intervju. Det är nämligen kommunval i Finland. Och då tv-sänder man politiska debatter med de åtta partiledarna, precis som inför riksdagsvalet. Tidningens upplägg var att låta mig se en inspelad debatt och i den analysera de olika partiledarna och deras ordlösa kommunikation. Twisten var att eftersom jag inte har några kunskaper i finska så skulle jag inte ha nån aning om vad de pratade om och eftersom jag inte känner till några av politikerna så vet jag heller inte vad de står för. (Min kunskap om finsk politik börjar och slutar med en utrikesminister som fick kicken för att han gillade att skicka snuskiga sms till kvinnliga bekanta. Där nånstans är min intressehorisont.)

Tidningen ville se om jag, utan att förstå debatten och istället bara titta på deras ansiktsuttryck, kunde
a) Göra en personlighetsprofil av respektive partiledare. Finnarna har givetvis redan klara åsikter om dem, baserade på flera års politiska framträdanden, frågan var vad jag skulle lyckas komma fram till utan att förstå vad de sa.

b) Identifiera vilka som stod i opposition till varandra. Partiledarna var nämligen inte tillåtna att svara varandra direkt, utan svarade hela tiden moderatorn. Därför var de alla vända åt samma håll och kunde inte titta på varandra. Vilket naturligtvis gjorde det svårare att se vilka som inte höll med varandra.

c) Identifiera vilka personer som hade mest att vinna/förlora på debatten, samt

d) Se om jag kunde bedöma vilket parti respektive person tillhörde. Debatten var utomhus så nästan alla var anonymt klädda i tjocka jackor och fleecetröjor vilket gjorde att ledtrådar i klädkoder i princip inte existerade.

Finska politiker är kända (i Finland) för att vara väldigt rigida och ha minimalt med kroppsspråk så Helsinki Sanomats stora fråga var om jag skulle kunna avläsa något över huvud taget! Jag kan inte minnas att jag fått en liknande utmaning tidigare. Snacka om att gå upp till bevis! Men jag har trots allt skrivit en bok i ämnet. Så jag och Juhana från tidningen tillbringade två surrealistiska timmar på Waynes på Vasagatan, där jag tittade på de första 25 minuterna av en debatt från förra veckan, sekund för sekund. På finska.

Jag ska ärligen säga att jag är rätt nöjd. Mina ickeverbala personlighetsprofiler av ledarna, gjorda efter bara nån minut, stämde väl överens med hur de uppfattas i Finland. Det var heller inga problem att pricka deras relationer till varandra - trots att de aldrig ens vände sig mot varandra. Efter tjugo minuter visste jag också vem som var socialdemokrat, vem som var konservativ, vem som var center och vem som var miljöpartist. Oavsett dunjackor och gräll fleece. De andra var svårare eftersom de tillhörde partier som jag inte kände till, men jag lyckades ändå hyfsat beskriva deras position.

Triumfen kom när jag kommenterade kristdemokraten med att säga att hon verkade väldigt mästrande och hennes beteende påminde om när man pratar med barn. Antingen är hon väldigt von oben, eller så har hon väldigt många barn själv hemma, skämtade jag. Det visade sig att hon är känd för sin stora familj och har jobbat som lärare.

Egentligen kom jag inte fram till något som finnarna inte redan vet. Men de kan ju å andra sidan språket. För mig var det en väldigt bra träning. Och ett bevis på att allt det här som jag predikar om faktiskt fungerar. (Samt, om jag ska vara ärlig, en chans att få visa mig på styva linan.)

7 kommentarer:

Blogger Maja sa...

Wow, vad intressant!
Jag brukar sitta och försöka lista ut personers status och "rang" och vad de kan tänkas prata om när man sitter på nån flygplats och hör något språk man inte förstår. Tonåringar är likadana mot sina föräldrar var de än kommer ifrån, de himlar också med ögonen bakom sina föräldrars ryggar...
Förresten, det är ingen slump att dina händer bildar ett hjärta på omslaget till din nya bok, va?

25 september 2008 kl. 07:32  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag har placerat en rad mer eller mindre dolda budskap till er läsare i boken. Jag tänker inte säga vad de är, för det är roligare om ni får hitta dem själva. Men du kan vara på rätt väg Maja... :-)

25 september 2008 kl. 08:06  
Blogger Marcus sa...

Fy sjutton vilken rolig uppgift för dig...Mkt imponerad.

Som jag har skrivit en gång tidigare till dig så sa jag att jag "tränar" lite på min kollegor genom att försöka läsa dem, och eftersom jag är konsult på ett bemanningsföretag så hoppar jag runt på olika uppdrag, och varje gång är det lika roligt att läsa av folk innan dom pratar med mig...Oftast har jag rätt :D

25 september 2008 kl. 09:18  
Blogger Unknown sa...

Jag ska garanterat göra en förfrågan till dig då jag är klar med min juristutbildning och har råd att betala dig. (CSN är inte så givmilda idag). Kan tänka mig att detta kommer bli ett av framtidens kriterier i skolan då kommunikationen är så oerhörd viktig.

Hoppas du även då som nu står med båda fötterna på jorden och tar dig an dessa uppgifter även i framtiden :D

Fortsätt i samma spår som nu. Det är jättekul att se hur duktig du är inom ditt område.

25 september 2008 kl. 13:15  
Anonymous Anonym sa...

Bra jobbat Henrik, hade vart skoj att fått se intervjun. Har i alla fall gjort som du vill och köpt boken. Kommer förmodligen i början på veckan :D

26 september 2008 kl. 22:26  
Blogger Marcus sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

27 september 2008 kl. 11:46  
Blogger Marcus sa...

Tack för signeringen av boken, kan dock ej säga så mkt om vad jag tyckte om boken, har bara hunnit läsa de första 5 sidorna typ. Men den e ju tokigt snygg med lite gömda budskap,(redan hittat en del) kan knappt bärga mig till imorgon då en lugn söndag väntar med en bra bok och lite varma drycker och säkert en liten lagom baksmälla!
För ikväll blir det utgång till götet, så om du funderar på att festa på Avenyn ikväll så gå till stället " Nivå ", så syns vi där ;)

Just det, jag fick ju tyvärr inte med så många att göra något "trick" eller "hyss" med dig, så hoppas du inte blev allt för besviken. :D

PS! La upp det på Min blogg ang. din om din bok, så kolla den när du får tid och lust. http://itoppform.blogspot.com/

Vi ses.......Marcus!

27 september 2008 kl. 11:55  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida