lördag 6 september 2008

Allt är inte kristall som glimmar


Nu ska jag vara olidligt fåfäng en stund. Ber om ursäkt i förväg. Men för att du helt ska förstå mig så måste jag först förklara en sak. När man är känd, så dräller inbjudningar till filmpremiärer, events och alla möjliga galor ner i brevlådan hela tiden.

Om man inte är en sån som jag.

Många av mina kollegor blir just överösta med sådana förslag. Men de är alla unga, snygga kvinnor. Såna som man vill ha på en glamorös fest. En vit, snart medelålders man smäller inte så högt. Då måste man vara riktigt känd, en Peter Settman eller en Henrik Schyffert. Jag säger inte att det är fel; om jag blev ombedd att arrangera en glittrig kändisfest så skulle jag garanterat fylla den med så många elaine bergqvistar och sofia helinar jag bara kunde. Kjell Eriksson - och jag själv - skulle hamna på reservlistan hur mycket jag än tycker om honom (sorry, Kjell). Men det här är anledningen till att min vän den snygga kvinnlige novelldebutanten vadar i festinbjudningar, medan jag fortfarande väntar på min första. Jag låtsas att jag är mer seriös och inte är intresserad av sånt. Men jag är faktiskt lite avis. Hon verkar ha så kul.

Mitt slutgiltiga bevis på Kändisskapet har gäckat mig fram till nu.

Så kom den. Till slut. En inbjudan till årets största fest om man inte räknar Melodifestivalen. Tv-galan Kristallen. Det står hundratals människor i kö som inte fått nån inbjudan. Men kanske hade någon på svt dåligt samvete för att Hjärnstorm inte ens blev nominerat, med tanke på den internationella uppmärksamhet som vi fått, och skickade därför en inbjudan. Vad vet jag. Här är den i alla fall. Min slutgiltiga inträdesbiljett till glamouren.

OCH JAG KAN INTE GÅ.

Jag ska nämligen till Finland för att promota den finska utgåvan av Konsten att läsa tankar. Under två intensiva dagar ska jag bränna av fyra eller fem tidningsintervjuer, två tv-soffor och en presskonferens. Så medan resten av tv-sverige har fest sitter jag på Yle och inser att jag inte förstår ett ord finska.

Ja ja. Glamorösa partyn är bara för ytliga människor ändå. Jag är mer seriös och inte intresserad av sånt. Men kan inte jag använda min inbjudan ska ingen annan heller. Så det så.

10 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hehe, efter att läst det här inlägget ekar ett ganska känt citat i mitt huvud. "Men jag är inte bitter..."

6 september 2008 kl. 17:33  
Anonymous Anonym sa...

Jaha du, du får väl ta med din uppblåsbara "Skriet" av Edward Munk?
som du hade i badrummet.

Den kan du blåsa upp och tänka: ja,ja det finns en ljusning men jag har valt mörkret, för jag E SÅ JÄVLA BRA.( vilket du är, tycker jag )

"Gud"
.

6 september 2008 kl. 18:50  
Anonymous Anonym sa...

Skumt, jag har oxå skriet i badrummet...

6 september 2008 kl. 22:36  
Anonymous Anonym sa...

"Om jag inte får så ska ingen annan heller".. Haha, jag känner igen det.

Älskar din stil, i och med att du faktiskt åker till Finland för att "promota" din bok. (som jag förövrigt älskar). Och skiter i "Kristallen".

Hade jag varit du hade jag gjort exakt samma sak. Du är cool och kör ditt eget race i stället.

Blir så glad att en intelligent & cool kille som du fortfarande lyckas att vara den du är även att du är känd. Du är min idol!

/Mvh Molly

7 september 2008 kl. 02:55  
Anonymous Anonym sa...

Haha! Det är rätta takter. :P

Men vi vet ju alla att du inte har nån anledning till att vara bitter för att du inte får några inbjudningar.

Om du ville ha inbjudningar till flashiga fester och glamorösa galor, så behöver du ju bara plantera lite idéer hos rätt personer.

Och du säger att du inte får några inbjudningar... Pth... Du din lille mäster manipulatör. :P

(slut på sarkasm)

Ha det fint i Finland.
En fras som kan vara bra att ta med sig är: "Minulla on banaani korvassa"

Det betyder enligt två oberoende finsktalare: "Jag har en banan i örat".

7 september 2008 kl. 10:53  
Anonymous Anonym sa...

Skulle jag arrangera en glittrig kändisfest skulle jag mycket hellre bjuda dig och Kjell Eriksson än en massa snygga tjejer.

8 september 2008 kl. 08:14  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Tack Martina! Kjell är jättetrevlig.

8 september 2008 kl. 08:20  
Blogger Hexmaster sa...

Skall bilden förstås som att du faktiskt klippt sönder inbjudan?

Får vi se bitarna?

;-)

8 september 2008 kl. 09:17  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Hex, du får se bilden som symbolisk för "om inte jag får...". Jag har inte klippt sönder inbjudan eftersom jag inte har något otalt med arrangörerna av Kristallen. Tvärtom - de bjöd ju mig! :-) Men framför allt vore det en meningslös handling; inbjudan är inte inträdesbiljetten (den kom i separat kuvert). Så i sig är den oanvändbar. Jag har dock smällt fem myggor med den. Geggigt.

8 september 2008 kl. 09:28  
Blogger Hexmaster sa...

Förresten... Som nr 1 brukar väl Nobelfesten räknas, av de som räknar sådant. Skulle avgjort hoppat ett dussin melodifestivaler för en sån. :-)

9 september 2008 kl. 05:16  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida