lördag 30 augusti 2008

Påverkan med skummad mjölk

Del I: Inte så
Det har surrats en del om att det finns en nyupptäckt superdrog för påverkan, en drog som omedelbart förvandlar folks hjärnor till mental lera färdig att formas efter dina egna ondsinta önskemål. Och twisten på historien är att den här påverkansdrogen är vanligt kaffe.

Jag är ledsen att grusa eventuella förhoppningar om världsherravälde på tio dagar. Men det här är sanningen. Ett visst mått av koffein vässar vår kognitiva förmåga; vi får lättare att dra slutledningar och följa med i resonemang. Vad de som diskuterar kaffe och påverkan egentligen menar, är att om den du vill övertyga dricker en smula kaffe så kommer de ha lättare att förstå vad du pratar om. Men huruvida de kommer bli övertygade av dina slutledningar beror naturligtvis på om ditt argument är bra till att börja med. Om du försöker övertyga någon om nåt ogenomtänkt så kommer koffeinet ha motsatt effekt; dina lyssnare kommer ha lättare att se igenom dig. Alltså: har du en välformulerad poäng att lägga fram, se då till att bjuda generöst på cappucino. Men försöker du övertyga nån om något som du vet inte riktigt håller, så se till att de får decaf. Eller håll dig till festis.


Del II: Men så
Ett sätt som det dock går att påverka med kaffe, är de små konstverk som baristorna numer pryder varenda dryck mörkare än mjölk med. Det kan verka som att de bara vill visa sig på styva linan, men jag misstänker att det går djupare än så. Flera studier har nämligen visat att när serveringspersonal på resturanger ritar en liten teckning på notan så får de betydligt mer i dricks än när de inte ritar något. Med tanke på att favoritbilden är ett smileyface (alla kan rita det och det går fort), så behöver man inte ens vara särskilt personlig i sina konstnärliga utsvävningar för att garantera sig extra fickpengar. Jag ser cafeernas laktoskonst på samma sätt. Nu ger vi inte dricks på samma sätt på cafeer som på restaurang, men det finns andra värden att vinna. Att skapa en "personlig" relation med kunden så de kommer tillbaka, till exempel. Det vore intressant att göra en studie på vilken mjölkbild som får störst emotionell respons hos den fikasugne; lövet, granen eller (min egen cyniska favorit) hjärtat?

Om jag var barista skulle jag göra rorschachbilder i varenda latte och sen lyssna på samtalen kring borden.
"Varför gjorde han en fladdermus i mitt kaffe?"
"Nä, det är väl en vagi... Det var inget."

Freudfika.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jadu det ligger väl dolda meddelanden lite överallt vad man än köper och säljer.....Fast vi har väl inte lagt märke till det än

30 augusti 2008 kl. 13:07  
Blogger Hexmaster sa...

Är det därför hotellstädare viker en liten snibb på dasspapperet?

För övrigt så har man experimenterat med drogade spindlar. Koffein visade sig ge upphov till de underligaste näten.
http://www.badspiderbites.com/spider-web/

30 augusti 2008 kl. 15:49  
Blogger Carolin Hanna Dahlman sa...

I undersökningar säger folk att de hellre köper och betalar mer för latte än för bryggkaffe, eftersom de känner sig ompysslade. Det är ju så mycket jobb med MITT kaffe. Nån bryr sig om MIG och lägger ner tid på mig. I en tid när tid är brist (eller vi låtsas att det är det) så är tid också kärlek.

/Carolin Dahlman, loooove coach

31 augusti 2008 kl. 00:47  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida