onsdag 8 oktober 2008

Hjärnstorm, Belgian flava

Hjärnstorm - nu med nötter

Precis som Brasilien har för Latinamerika, så har tydligen också Belgien en tv-mässa där de showcasear internationella bidrag. Koordinatorn för POST INPUT hörde nämligen av sig till Hjärnstorms producent i veckan. Han hade sett programmet i Sydafrika och ville ge det en plats på den belgiska mässan, "as being one of the very best shows of last year". Man blir onekligen smickrad. Det förvånar mig lite att Hjärnstorm verkar funka över hela världen. Vi människor är bevisligen mer lika varandra än vi tror.

Med allt ståhej som fortsätter kring den första säsongen av Hjärnstorm, som slutade visas för precis ett år sen på SVT, så undrar jag verkligen vad ni alla kommer tycka om säsong två. Det är samma program, men ändå väldigt annorlunda. Tycker i alla fall vi. Jag hoppas det faller er i smaken. Snart är det januari, och då är det dags!

12 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

jag är bara lite smått nyfiken på hjärnstorm säsong 2 ifall det kommer att fortsätta i samma still som säsong 1 eller ifall den nya säsongen är lite mera annorlunda så kommer det bli stora skillnader ???

8 oktober 2008 kl. 14:59  
Anonymous Anonym sa...

Känn dig citerad! :)

9 oktober 2008 kl. 00:52  
Anonymous Anonym sa...

Bara en kul sak. du bor i porten bredvid min syrras, skall ej lämna ut adressen. kommer du ihåg lillasyster Moa? hon har nu flyttat, men ni har hälsat åtskilliga gånger.

vilken slump va?

-Helena

9 oktober 2008 kl. 10:10  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Helena, Jag såg faktiskt Moas namn i porten för en tid sen och insåg att det måste vara hon. Faktum är att jag t o m tror att vi bor vägg i vägg! Däremot har jag inte känt igen henne när vi hälsat, så där fick hon mig. Pinsamt...

9 oktober 2008 kl. 10:22  
Anonymous Anonym sa...

Hon har en liten svart dvärgznauser
och ofta en cola light i famnen.

vad världen är liten ändå.

Men nu har hon som sagt flyttat, men jag vet din adress, vi kanske kunde ses en stund nån gång? vore jättetrevligt tycker jag.

(Men jag förstår om du inte vill eller kan.)

Skall bli intressant att de Hjärnstorm när det börjar.

missade hela förra säsongen tyvärr.

-Helena (som inte vill verka påträngande på något sätt)

9 oktober 2008 kl. 11:09  
Anonymous Anonym sa...

Jag måste erkänna mig fascinerad. Ännu har jag inte riktigt lyckas greppa vem du är som person men det är sällan jag sett någon som är så medveten om hur människor fungerar och ändå verkar vara nära barnsligt lycklig över världen och i sig själv.
För mig har vetskap om människor nästan alltid slutat i bitterhet. Jag hoppas kunna vara på plats i Falun för din föreläsning den 3dec och kanske få en ny synvinkel. Tack för väldigt roande läsning och en bra första bok. =)

9 oktober 2008 kl. 20:59  
Anonymous Anonym sa...

Jag tänkte mig ett förtydligande om bitterheten: -varför- beter sig folk som de gör? Varför kastar de skit på varandra när bråket egentligen handlar om något helt annat, varför fryser man ut någon för att man är rädd för den, varför sluter man sig samman i en grupp, mot omvärlden, trots att man vet hur det fungerar? Varför favoriserar lärare som talar om rättvisa och demokrati? Är människor verkligen så omedvetna om orsakerna bakom sitt beteende eller gör dom det ialla fall, av en slags barnslig grymhet. "Jag kanske inte kan bygga lika snygga sandslott som du men jag kan fan kasta sand i ansiktet på dig!"

9 oktober 2008 kl. 21:16  
Blogger Henrik Fexeus sa...

"nära barnsligt lycklig över världen". Anna, det var en av de finaste komplimanger jag fått! :-)

9 oktober 2008 kl. 23:31  
Anonymous Anonym sa...

konstigt med hjärnstorm, med tanke på vad derren brown håller på med.

när får vi se nåt liknande henrik ;) ?

10 oktober 2008 kl. 19:15  
Blogger Henrik Fexeus sa...

DK - det är inte konstigt. Derrens program är producerat för kommersiell tv (Channel 4). INPUT-mässorna jag skriver om är för public service-tv. Dvs SVT, BBC osv.

När får du se nåt liknande? I säsong ett av Hjärnstorm så skulle alla demonstrationer ligga till underlag för förklaringar från experter. Därför fanns det saker som jag inte kunde göra inom den ramen. Men vänta till säsong två som börjar efter nyår...

10 oktober 2008 kl. 19:38  
Anonymous Anonym sa...

jag måste tacka dig hjärtligt, Henrik. Har sökt på nätet (från Sverige) folk som är inne på påverkan så som t.ex. du, men misslyckat varje gång. Det jag vill tacka dig för är att du, likasinnad som jag, är inne på den spåren. det känns så "jävla" (ursäkta språket) skönt att veta det finns fler som ägnat sin fulla potensial till att utforska hur påverkan fungerar.
har köpt din första bok och den täckte allt som jag redan vet, nu, har jag även köpt din andra bok (yäy) och ser framemot en ny perspektiv. i vilket fall som helst, jag kommer skicka till dig email och peka ut mig som DK så du vet.
ha det gott!

10 oktober 2008 kl. 21:07  
Anonymous Anonym sa...

Hur utforskade är markerna inom psykologiska påverkan, kroppsspråk och liknande? Kan allt förklaras eller finns det stora, vita fläckar fortfarande?

10 oktober 2008 kl. 22:46  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida