onsdag 30 juli 2008

Osorterat

Jag tömde över bilderna i min kamera från New York till hårddisken idag. Så i brist på något vettigare att skriva bjuder jag här på ett osorterat urval. (Lite egotrippat måhända, men du behöver bara titta om du vill).


Mer turist än såhär blir det inte. Man måste ju.

Chinatown. Det luktar fisk. Precis hela tiden och överallt.

Grafittimeckat 5Points. Eller rättare sagt, en liten del av det. Himmelriket för väggmålare, formgivare, fotografer och alla som gillar fingerfärg.

Enbart för barnens skull. Givetvis. Men Zeldasvärdet är mitt.

Ett vanligt hus i Brooklyn. Det här är det riktiga New York för mig. Manhattan är galet, men det här är själen.

Choklad-och-marsmallowpizza på Max Brenner. I kid you not. Där har de också en chokladdrink som var så nära flytande sex som jag någonsin kommit. Är du vid Union Square har du ingen ursäkt att inte gå dit.

Om man rör sig lite utanför Manhattan är sådana här syner inte ovanliga. Sterilt glas och stål trängs sida vid sida med baksidor där livet istället gör sig påmint.

I USA är man betydligt mer benägen att tro på det övernaturliga än vad vi är. Kristendomen är mycket stark, men så är också tron på mediala eller spirituella förmågor. "Psychic abilities". En vink om hur gärna de vill tro på något (ibland vad som helst) är att den form av underhållning som jag jobbar med kallas i USA för "psychic entertainment". Och det oavsett vad jag själv anser mig ha - eller inte ha - för förmågor. Sådana här skyltar fångar därför alltid min uppmärksamhet. I New York finns det minst en person i varje kvarter som verkar kunna stå i direktkontakt med din döda faster. Och av någon anledning, kanske deras unika gåva att ställa mänskligheten i kontakt med ett högre plan och livet efter detta, så delar de ofta lokal med en kinesiska pizzera (precis) eller en biograf med "privata visningar".

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida