måndag 26 juli 2010

Kärlekssagor

Viktor Friberg i sitt sagotält

I fredags kväll var vi och gick utmed Norr Mälarstrand. Plötsligt får jag se att det står en röd-och-vit-randig paviljong, komplett med fåglar i trä på hörnpelarna, lite längre fram på gångstigen.
Jag blir nyfiken. För där brukar inte stå nån paviljong.
När vi kommer fram till paviljongen, som jag nu ser närmare borde beskrivas som ett tält, så står där en skylt: Kärlekssagor. Och bredvid den står skådespelaren Viktor Friberg, som tydligen tillbringar sommaren, liksom han gjorde förra året, med att läsa sagor för flanerande vuxna som har några minuter över.
Han har en meny med flera olika sagor, komplett angivna med längd och pris, som han gärna berättar i sitt tält om man är på kärlekshumör.
Jag kan inte minnas sist jag hörde en så strålande idé. Kärlekssagor på strandpromenaden.
Så vi sprang och hämtade vårt middagssällskap som vi egentligen var på väg till, övertygade dem, sprang tillbaka, och sen knölade vi in oss alla sex i Viktors lilla tält.

Och där fick vi, under andäktig tystnad, höra "I tangotakt"; sex minuter lång för 30 kronor. Världen blev lite vackrare.

Viktor och hans tältpaviljong står säkert kvar. Ta nån du känner i handen, gå dit och låtsas att ni är med i en romantisk fransk film.


2 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Världen blir vackrare av att bara se på honom. Det kan väl inte bara vara jag som blir helt superunderbart glad när jag ser honom? Jag kunde nästan betala bara för att få ta del av en sådan utstrålning. :)

27 juli 2010 kl. 02:22  
Blogger Karin sa...

Det låter ju helt underbart! Helt klart nått jag ska besöka med mor min nu när jag är några dagar där.

27 juli 2010 kl. 13:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida