onsdag 23 juni 2010

Bladet är vitt

SR har Sommarpratarna i radio. Och TV4.se har, från och med i år, Sommarbloggarna på nätet. Den 28 juni sparkar det igång, med en ny skribent varje dag. Och jag ska vara med. Den 23 juli har jag lovat att publicera ett unikt, längre inlägg med massa fina bilder (förhoppningsvis). Unikt i betydelsen att det bara kommer finnas där och inte återupprepas på min egen blogg.

Så ... Vad tycker ni ska jag skriva om? Vad är det ni sitter och tänker på, hemma i era slott och kojor? Om någon har nåt bra förslag på ett ämne som ni tror hela Sverige (1.4 miljoner i alla fall) vill läsa om så är det dags att ta bladet från munnen nu. Min deadline är 15 juli.

Shoot.


15 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Är lite stressad mitt i packningen inför drygt 2 veckors semester utomlands och inser att jag kommer att missa en massa...men här kommer några tankar:
1) Tankeläsningstips på utlandssemestern när man möter folk från andra kulturer. Funkar det på samma sätt eller har du några tricks man kan impa med och då menar jag inte vanlig flört

...det blev inga fler tankar just nu i a f, måste återgå till min packning.
Trevlig sommar!

23 juni 2010 kl. 18:30  
Blogger Unknown sa...

Här kommer en till tanke: hur ska jag klara mig utan mail, fb, blogg, twitter mm under sommaren och hur hanterar jag min abstinens?

Over & out, nu loggar jag ut...

23 juni 2010 kl. 20:33  
Blogger kerstin sa...

Något som jag tycker är intressant - och som många förmodligen inte är medvetna om - är att det inte bara är andra (typ reklam o.dyl.) som påverkar oss i en medveten riktning. De som påverkar oss allra mest är vi själva.

Jag menar det där med att vi oftare noterar sådant som vi redan tror på än sådant som motsäger våra ofta förutfattade meningar.
T.ex: "Tänk att det alltid blir rött ljus när just jag kommer och har bråttom! Alltid!"

Du borde ha en del intressant att säga om detta, misstänker jag.

23 juni 2010 kl. 22:45  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Tack för tipset Kerstin. Min första tanke är att jag redan skrivit om det en massa i mina tidigare böcker, men det går alltid att säga mer om ämnet. Dessutom knyter det fint ihop med vad min nya bok handlar om, så då kan jag göra lite reklam också. :-)

24 juni 2010 kl. 09:31  
Blogger Unknown sa...

Ja något som knyter an till din bok vore ju perfekt, lite produktplacering får man väl ta chansen till såvida man inte är på uppdrag av SVT... Skriv om sådana där riktiga i-landsproblem som vi alla bär på i dessa sommartider och hur vi blir av med dem. Kul kul! ;)

24 juni 2010 kl. 15:22  
Blogger missDecibel sa...

Jag har funderat lite över vad internet, sociala medier och modern skriftlig kommunikation haft för påverkan för det sociala...
Blir ju svårt att 'läsa någons tankar' via sms exempelvis, om vi talar om tankeläsning som ordlös kommunikation.
Hur läser man mellan raderna när man inte kan se vem som står bakom orden (och hur de står) ?
Hur kan vi använda oss av dessa enbart skriftliga medier fördelaktigt? ...

Kan inte riktigt utveckla mina tankar då de inte riktigt hunnit koka klart, men jag tror du comprendes liksom...?

kräm :)

25 juni 2010 kl. 00:13  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Hmm. Intressant. Har funderat lite på det tidigare. Ska suga på det igen. Tack!

25 juni 2010 kl. 14:57  
Blogger Unknown sa...

MissDecibel gav ju Henrik precis en utmärkt stolpe till en helt ny bok "Hur du bemästrar kommunikationen, online!". Den hade jag iaf köpt bums. ;)

25 juni 2010 kl. 16:58  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag har pratat om det en del i mina föreläsningar, och skriver om emailkommunikation i KALT, men en hel bok? Varför inte. Vad blir jag skyldig MsD?

25 juni 2010 kl. 18:07  
Blogger missDecibel sa...

40 procent!

...
Nej, haha :), men ett signerat ex. kanske man skulle kunna få klämma åt sig iallafall!

25 juni 2010 kl. 23:38  
Blogger Helena sa...

Jag skulle vilja veta vad som gör bloggar så intressanta,som tex kvinnobloggar där man får glo på kläder och smink och förundras över de lyckliga bloggägarna. Jag menar vad är det för roligt att se ANDRA shoppa och festa och roa sig som tex Kenza och Blondinbella? De vill jag veta. Andras lycka som jag inte ens vet vilka de e? Skumt.

26 juni 2010 kl. 20:33  
Blogger missDecibel sa...

t. Helena:
Lustig poäng. Det är ju just det som gör de flesta bloggar så ointressanta... eller?

... men som svar på din fråga
"Vi projicerar ju våra drömmar på kändisar, som i sin tur blir speglingar av det mänskliga begäret och vår samtid." - Francesco Vezzoli, för DN 9/9-09)

Vilket får mig att undra ytterligare

Henrik,

Hur hanterar man större folkmassor? Förhäxar och förundrar dem?
(Jag menar, det kan ju bli ganska jobbigt att försöka avge ett fett posturalt eko...).
Hur tänker du när du exempelvis håller föreläsningar osv.?
Vad var det som gjorde exempelvis The Beatles eller Marilyn Monroe så ofantligt populära?
(Nu råkar jag redan veta att Marilyn lärde sig glamour och typ hypnos etc. av in6ngen min6ndre än6n LaVey, så jag misstänker att det kan ha haft en del med saken att göra för hennes del...)
Vad är det egentligen för mekanismer som ligger bakom sådan oproportionerlig popularitet?

Och

slutligen, vill jag avsluta mitt ändlösa bladder med en till fråga.

I princip det första jag gjorde när jag läste baksidan av 'när du gör som jag vill' var att se vad de kursiverade bokstäverna (eller om det var ord) bildade för mening. Är det meningen att dom ska uppfattas och registreras undermedvetet? Jag menar, funkar det verkligen så? eller är det egentligen mest ett skämt?

...Finns det verkligen så korkade (lättmanipulerade) människor?

Over and out (...for now)

9 augusti 2010 kl. 17:39  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Beatles spelade på en klubb i tyskland 8 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Då kom de ganska snabbt upp i de magiska 10.000 timmar som krävs för att man ska vara bäst på något.
LaVey var tyvärr mest karismatisk och en jäkel på orgel. Han kunde inte så mycket om hypnos och påverkan som han ville påskina.
Mina egna metoder kan jag tyvärr inte avslöja. :-)

Och ja, de fetade bokstäverna på NDGSJV var ett skämt. För de som upptäcker dem.

9 augusti 2010 kl. 20:46  
Blogger missDecibel sa...

Om inte så får jag väl helt enkelt ta med anteckningsblocket till din show! förbered dej på mental dissektion :)

ang. NDGSJV ... och för de som inte upptäcker dem?

12 augusti 2010 kl. 20:35  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Synd för dem. De kommer säkert inte hitta det dubbla budskapet på sidkanten heller. Eller nåt av det andra som jag smugit in i boken.

12 augusti 2010 kl. 22:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida