måndag 7 december 2009

Plast


Årets japanska leksakshype är utan tvekan Bakugan. Överhuvudtaget allt som går att sätta prefixet "Baku-" framför går nu att köpa i leksaksbutiken. Jag har tidigare kommenterat min fascination över japanska billiga skräpkopior på japanska dyra skräpleksaker. (De där kopiorna som föräldrarna köper varje år i förhoppningen att barnen inte kommer märka skillnaden, vilket barnen givetvis alltid gör.) De billiga kopiorna av Bakugan kom givetvis som ett brev på posten. Framför allt är det den alltid otroligt, låt oss säga kreativa, copytexten som i sina billigare motsvarigheter fångar mitt öga.

Min personliga favorit hittade jag i år på BRIO. Normalt försöker man ju ha ett namn som är snarklikt originalet (t ex Bagygan) men Sega verkar ha skyddat alla bokstavskombinationer som börjar på B och har tre stavelser. För den här uppenbara Bakugan-ripoffen heter istället Super Motivity Boy - Special Style. Ehh ... ok. Jag är mycket osäker på om Motivity ens är ett ord. Så jag läser vidare: "Transform to fight the appearance." Lite besviken inser jag att jag faktiskt förstår det. "Förvandla [dig] för att strida mot uppenbarelsen". Märkligt, men ok j-english. Sen ser jag det det som är tryckt på alla sidor av kartongen:

TO RANK FIRST AMONG SIMILAR PRODUCTS

Jadåså. Er sakliga och tydliga argumentation har övertygat mig. Nu vet jag att den här är bäst. Gänget bakom Super Motivity Boy Special Style vet verkligen hur man väcker köplust i juletid. Och med ett pris som är 50% av vad Bakug... jag menar similar products kostar så lär BRIO kränga den här i drivor.

Och barnen kommer bli lika sura över kopiorna som förra året.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida