tisdag 2 december 2008

Utmaningen

I värsta fall.

Jag vet att jag inte uppdaterar den här bloggen som man ska. Ni har väldigt stort tålamod med mig. Men nu har det gått nästan en vecka utan att jag skrivit nåt. Såhär kan vi inte ha det.

Jag tänker ge mig själv en utmaning. Under en vecka ska jag försöka skriva den här bloggen så som alla andra skriver sina. Dvs, minst ett nytt inlägg om dagen. I sju dagar. Orsaken till att jag inte gjort det tidigare är att jag inte känt att jag haft nåt meningsfullt att förmedla varenda dag.

Jag vet inte hur andra lyckas skriva så mycket, de måste leva otroligt omväxlande liv och svämma över av kloka tankar redan vid frukosten. Men jag ska försöka. Kommer jag inte på något att skriva kan jag alltid göra som Linda Rosing; lägga upp en bild på min nakna överkropp och skriva en "dikt".

Vi får se.

11 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jippie! Tack! Ser fram emot alla inlägg :) även om det bara blir överkropp och dikter ;)

2 december 2008 kl. 08:21  
Blogger Hexmaster sa...

Fick en sorts mental whiplash när du skriver om "kloka tankar" strax före Linda Rosing. Hur ska du ha det? :-)

Gillade att crop circle-artikeln citerar dr Charles Dexter Ward. (Han är lättgooglad.)

2 december 2008 kl. 09:16  
Anonymous Anonym sa...

Haha Henrik, känns som om vårt bloggsamtal piskade dig att uppdatera dig lite oftare!
Mycket bra! Har fortfarande inte fattat hur du kunde lista ut det lilla mindgame du utsatte mig för när vi skiljdes åt -tänk att man är så lättläst...:-)
Ha hur kul som helst i Falun!Tack för intervjun!
Annika

2 december 2008 kl. 09:57  
Anonymous Anonym sa...

Hur gör han? hur gör han?

En fantastiskt blogginlägg.

Det är genom tiderna det bästa hitils

Du kan verkligen konsten att intressera folk.

OBS trams, du är bäst Henrik.:)

- Helena

2 december 2008 kl. 10:06  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Aslaug - jag ska göra mitt bästa för att späka min poetiska ådra!

Hex - "mental whiplash" HAHAHAHA! Otroligt roligt!!

Annika - you're welcome! Avslöja inte för mycket i texten bara, för då kan jag aldrig göra tricket igen. :-)

Helena - tänk på att jag vet var du bor...

2 december 2008 kl. 10:20  
Anonymous Anonym sa...

Attans skall skärpa mig , lovar hedersord Ha, ha men det blir svårt.

- Helena

2 december 2008 kl. 11:44  
Anonymous Anonym sa...

Henrik back in business

2 december 2008 kl. 15:27  
Anonymous Anonym sa...

Vämjeligt. Så ska alltså ytterligare ett utrymme begagnas till att trycka ner människor för att de råkar beteckna sig som kvinnor. Även om du (Hexmaster) har svårt att förknippa kloka tankar med Linda Rosing, så måste du fråga dig varför det är viktigt att delge oss dina mentala begränsningar och dessutom varför du föreställer dig att det ryms en lustighet däri. Henrik Fexeus varför skrattar du med och bidrar till att cementera fördomar och förtryck? Var intentionen i ditt inlägg rentav att bidra till att spä på dessa fördomar? Det är ingalunda uppenbart att det skulle varit avsikten. /Diogenes

2 december 2008 kl. 16:42  
Blogger Henrik Fexeus sa...

DIOGENES. Återigen gör du konststycket att lyckas bli förbannad över dina egna projiceringar. Varken i mitt inlägg eller i Hexmasters kommentar så nämns kvinnor. Däremot nämns det en specifik person, Linda Rosing. Att du väljer att se det som ett generellt påhopp på kvinnor är en tolkning som får stå för dig och dig enbart. Det enda jag gjorde var att ge en rent deskriptiv redogörelse för ett välkänt bloginlägg av en välkänd individ. Visst är Linda en kvinna, men hon är också en människa med långt hår, kändis, svensk, någon som börjar på L, tvåbarnsmamma, osv. Som alla så bär hon på många möjliga etiketter. Att du valt att hänga upp dig på att hon är kvinna säger mest något om dig själv.

Jag ser heller ingen anledning till att jag inte kan finna en sematisk krock som "mental whiplash" som fyndig. Återigen, jag skrattar åt en smart formulering, du tolkar det som förtryck. Jag har läst orden om och om igen men jag ser inte att det står eller antyds "kvinna" varken innan, i, efter eller i samband med termen "mental whiplash". Det här är inte första gången du skriver i affekt och utan att tänka igenom. Du får gärna kommentera på min blogg. Men jag skulle uppskatta om du i fortsättningen koncentrerade dig på det faktiska innehållet istället för att delge oss en upprördhet som baseras på din väldigt egna, unika tolkning.
mvh, Henrik

2 december 2008 kl. 17:07  
Blogger Hexmaster sa...

Jadu... Inte för att jag tryckt ner någon p.g.a. att hon kallat sig (eller ens varit) kvinna, men givetvis skall ingen dömas ohörd. - Jag tillbringar därför fem minuter på

http://kanal5.se/web/rosing

så får jag se hur det går.

(...)

OK. Jag har på denna tid inte hittat en klok tanke där. Gör du?

"Jag säger bara såååå Gaaaalet! Hahahaha!"

Och varför det är viktigt att delge oss mina mentala begränsningar? Inte för att det är det - men hur resonerar du själv? ;-)

2 december 2008 kl. 21:35  
Anonymous Anonym sa...

Diogenes uttrycker aldrig något ogenomtänkt eller i affekt. Möjligtvis onyanserat någon enstaka gång, men det finns i regel ett syfte med det i så fall. Det förefaller dock som att mitt förra inlägg försatte dig Henrik Fexeus i affekterat tillstånd. Så till den milda grad att du förbiser själva poängen i min förra kommentar.

Som jag skrev i min förra kommentar så reagerade jag inte på ditt ursprungliga inlägg. Jag såg inget problematiskt i det. Det jag reagerade på var Hexmasters kommentar och din respons på denna.

Det är alldeles riktigt att "kvinnor" inte nämns i era kommentarer. Om ni inte noterat det så är det påfallande ofta som man i olika mer eller mindre offentliga sammanhang omnämner partikulära instanser av kvinnan i nedsättande ordalag (det förekommer också att man gör det om män men mycket mer sällan och i regel inte på samma schablonmässiga sätt). Varför gör man då detta? Vad är syftet med att Linda Rosing tas upp nedsättande ordalag? Är det för att ni har något väsentligt att förmedla om just Linda Rosing? Eller är det för att Linda Rosing representerar något som ni tycker det är kul att skoja om? Om det i själva verket är Linda Rosing ni pratar om så kanske man bör fråga sig varför det är viktigt att göra poängen att det är svårt att associera kloka tankar med henne. Oavsett om antagandet stämmer att Linda Rosing har väsentligt färre kloka tanker än de flesta så bör man fråga sig vad man anser sig uppnå med att påtala detta. Känns det inte en smula billigt att trycka ner en av de svenska massmediernas främsta hackkyckling?

Era kommentarer är givetvis tämligen harmlösa sett isolerat, men sett i ett vidare massmedialt sammanhang så bidrar de till att befästa bilden om den "dumma blondinen" (som det dessutom är helt ok att trycka ner och trampa på). En bild som riskerar att häfta vid massa tjejer i olika åldrar (och hårfärger), försämra deras självförtroende och därmed hämma deras utveckling. Det är det förtrycket jag talar om och det fordras inte att ordet ”kvinna” används.

Hexmaster, jag inser när jag fått lite distans till min kommentar att det finns en risk att man missuppfattar mig när jag skriver om din mentala begränsning. Jag har inte menat att uttala mig svepande utan åsyftar mer precis den oförmåga jag uppfattar att du själv säger dig ha att associera ”kloka tankar” med ”Linda Rosing”. Om du uppfattade det som en mer generell utsaga om dina förståndsgåvor så vill jag be om ursäkt.

Henrik Fexeus, med undantag för min allra första kommentar har samtliga kommentarer (som för övrigt inte är särskilt många) direkt refererat till dina inlägg. De är i högre grad än den genomsnittliga kommentaren koncentrerade på inläggens faktiska innehåll. De är aldrig skrivna i affekt, eller upprördhet. De är välvilligt inställda. Väsentligare än de flesta kommentarerna. Istället för att avsky dem borde du älska dem. Ifrågasättanden, problematiseringar, och provokationer är nyttigt för alla som drabbas av dem och bör mottagas med tacksamhet (så länge avsikterna är hederliga och kommentarerna inte är ämnade att sabotera). Jag har aldrig menat att skada eller såra någon. Om det är den verkan jag haft så kryper jag tillbaka in i min tunna. /Diogenes

3 december 2008 kl. 10:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida