onsdag 5 november 2008

I-landsproblem: Äventyret fortsätter


För några veckor sen skrev jag om mina dealings med 3 och deras misslyckade försök att laga min telefon. Några av er tyckte att jag gnällde. Ja, jag gnällde. Och nu ska jag gnälla ännu mer. I fredags kom HTC-luren nämligen tillbaka från verkstaden igen. Då hade det gått sju (sju!!!) veckor sen jag lämnade in den på lagning. Under de veckorna hade den kommit tillbaka en gång med samma fel som jag lämnade in den för, men nu, efter ytterligare fyra veckor, var den alltså fixad.

I helvete att den var.

Telefonen hade fortfarande samma fel! IGEN!! Trots att säljaren uttryckligen sagt åt verkstaden att byta ut telefonen om de inte kunde laga den. Uppenbarligen anlitar 3 en fullkomligt inkompetent verkstad som aldrig kontrollerar sina reparationer innan de skickar ut dem, speciellt med tanke på att jag nu pratat med fem personer som varit med om samma sak.

Naturligtvis tröttnade jag rejält. Jag förklarade för säljaren, som tyckte det hela var mycket pinsamt, att jag ville avbryta mitt abbonnemang eftersom de inte kan leverera den tjänst som jag köper från dem. Jag sitter fast i bindningstid och betalar fortfarande för telefonen och en massa tilläggstjänster, men jag krävde att allt skulle avslutas omedelbart och utan slutfaktura. Han förklarade att det kan bara reklamationsavdelningen göra och jag var själv tvungen att kontakta dem - brevledes.

Så i måndags lade jag ett brev på lådan som förklarade mitt ärende. Igår ringde jag till 3s kundtjänst för att kontrollera att ärendet nått dem, samt för att förklara att de inte fick släppa mitt telefonnummer bara för att de avslutade abonnemanget. Hos kundtjänst svarade Kim:

- Hej Kim, Henrik heter jag. Jag skulle vilja prata med reklamationsavdelningen.
- Ööhh, nä, det går inte.
- Va?
- Nej, vi kopplar inga samtal till dem.

- Vad menar du?
- Alltså, du kan inte prata med dem.
- Menar du att det för mig som kund är omöjligt att få prata med er reklamationsavdelning?!

- Precis. Du måste skriva till dem.

- Men det har jag ju gjort, det är därför jag ringer!
Menar du allvar, finns det inget sätt för mig at få prata med er reklamationsavdelning? Varför inte då?!
- Vi kopplar inga samtal till dem.

Redan nu började jag gå i spinn. 3 är ett företag vars hela idé är att folk ska prata med varandra i telefon. Men tydligen gäller det inte deras egen relation med sina kunder. Men det skulle inte sluta där. För Kim fortsatte:

- Men reklamationsavdelningen kan ringa dig.
- Jaha, vad bra. Det är ju utmärkt. Kan du lägga en lapp till dem att de ringer mig snarast då. För jag vill verkligen inte bli av med mitt telefonnummer.

- Nej, alltså, det är inte så det fungerar. De ringer dig om de själva tycker att de behöver det.
-Eehh.. okej... och när gör de det då?
- Om tre veckor när ärendet är behandlat.

- Tre veckor??!!


Jag har redan väntat på att 3 ska laga min telefon i sju jävla veckor. Sju veckor utan kontaktbok eller mailmöjligheter när jag reser. Sju veckor där jag betalar över 800 spänn i månaden för nåt jag inte får. Ska jag nu vänta ytterligare tre veckor på att de ska behandla mitt ärende?!? Jag visste givetvis att det inte var Kim som bestämt att det ska fungera såhär. Men just då var hon en ställföreträdande representant för företaget. Det var tur att vi inte var i samma rum. För jag tror jag hade en aura av omedelbar död och förintelse runt mig i en tio meters radie.

Det här var igår. Så var är vi nu? Jag gick till ett annat företag, köpte en ny telefon och ett nytt abbonnemang. Sedan vidarekopplade jag mitt gamla nummer till det nya, efter ett tips från Kim. Givetvis visade det sig att det bara är telefontrafik som vidarekopplas, medans textmeddelanden försvinner i cyberrymden. Heja 3 igen, för sms är det väl ingen som använder. Och varje dag i tre veckor måste jag nu höra av mig till min nya operatör för att se om de kan göra en portering av mitt nummer, eftersom jag tydligen inte kan få info från 3 om när det hela är klart.

Oavsett vilken mobiloperatör man har, så brukar det finnas saker som man är mindre nöjd med. Det ingår liksom på nåt märkligt sätt i dealen. Och jag skulle inte peka ut och kasta skit på ett företag såhär utan anledning. Men nån jävla måtta får det vara.

7 kommentarer:

Blogger Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Stackars Henrik.
Vet du att för ett tag sedan så slängde de alla sina klagomål. De hade så många att de omöjligt kunde processa dem.

Jag råkade ut för nästan samma sak:

http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/2008/05/idag-hatar-vi-tre-och-deras-kundservice.html

Ses imorgon.

/Klaus

5 november 2008 kl. 09:29  
Anonymous Anonym sa...

Tjena Henrik.

Jag är själv på jakt efter en ny mobil, med dom funktioner som din verkade ha, vilken modell hade du, så ska jag passa mig för den. Eller har du något tips på någon annan modell som verkar bra?

/Johan Björk
Kolmården

5 november 2008 kl. 16:32  
Anonymous Anonym sa...

Kanske fel tillfälle att påpeka detta men jag kan nog inte låta bli.. Jag tycker det var roligt att du sa att du "skulle vilja prata med reklamationsavdelningen" Förlåt. Se det inte som att jag märker ord, se det som att jag är uppmärksam :) (och ok då, lite jobbig kanske..)

Och det där verkar ju helt sjukt. Det sjukaste är att man inte blir galet förvånad när man hör sånt där. Om man åtminstone blev det...

5 november 2008 kl. 16:33  
Anonymous Anonym sa...

3 ÄR helt otroligt dåliga på att ta hand om sina kunder så jag tycker bara synd om människorna som får lida så här som du har gjort nu i snart 2 månader. Men det var ju bra i alla fall att du köpte ny telefon och abonnemang så då får jag hoppas på att allt annat fixar sig också.

ps. filmen fungerade som den skulle va ? :D

5 november 2008 kl. 17:53  
Anonymous Anonym sa...

Vilket moment 22, en mardröm utan dess like. Snacka om dålig service när det gäller deras kunder. Jag skulle gått i taket (och det är väl vad du har gjort.) Vänd dig till teveprogrammet Plus, det låter som ett typiskt jobb för Sverker?

Hoppas att det löser sig till slut.

- Helena.

6 november 2008 kl. 16:56  
Blogger Zhade sa...

Kan man inte lämna klagomål till någon granskande myndighet angående sånt där? Någon ombudsman eller nåt?

9 november 2008 kl. 23:37  
Anonymous Anonym sa...

Byt till Halebop! Dom äger! :)

25 november 2008 kl. 19:14  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida