tisdag 4 november 2008

En snabbkurs i att vara

Fota aldrig med mobilen på konsert, även om du får. Det blir inte bra.

Jag har en vän som är poet. Till skillnad från de flesta poeter tycker jag dessutom att han är riktigt skarp. Så som ni förstår kommer det finnas en viss bias i det här inlägget.

Igår hade han nämligen premiär på Södra Teatern på sin nya show. Lägg märke till att jag använder ordet ordet "show", till skillnad från t ex "poesiuppläsning". På ett sätt var det väl det som det var, en poesiuppläsning till musik. Men Bob Hansson läser inte sina texter. De tumlar ur honom, orden brottas om vilket eller vilka som ska få komma först och så plötsligt bara finns allt där, mitt i luften och rakt i dig. Och det blir sådär viktigt och vackert och förtvivlat och nära som det bara kan bli när livet är alldeles på riktigt.

Innan han började skriva romaner och intervjuböcker om kärlek så gav Bob ut en hel drös med diktsamlingar. Men Bobs dikter går egentligen inte att läsa. faktum är att de går inte att höras heller. De måste upplevas. Och bästa sättet att göra det är att springa till Södra Teatern i Stockholm så fort benen bär dig, och se Bob Hansson & Kristoffer Lundströms Heja Världen Show. Du kommer tacka dig för att du gjorde det.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ja Bob Hansson är riktigt bra! :) Han var på vår skola här i Borås och hade en föreläsning och berättade sin dikter. Det var egentligen mer en stand-up show tycker jag! Hans humor och den energin han hade var helt underbar.

8 november 2008 kl. 16:48  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida