tisdag 4 december 2007

Institutet För Mental Korrigering

Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om kärlek. Jag, Maria Ernestam och Teodor Kallifatides satt och diskuterade just det halva natten igår i Göteborg.

Men så insåg jag att dagens föreläsning i Södertälje kommer hållas precis bredvid (förhoppningsvis inuti) det här huset, som jag står framför precis nu.

Och då blev jag ju bara tvungen att visa er det istället. Jag skälver av en lite smutsig industriell öststatslycka. Det är näst intill lite erotiskt. Undrar vad Kallifatides skulle säga om det.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ditt inlägg minner mig en smula om när Sokrates satt ner ett slag i glada vänners lag för att utröna Det Skönas idé. Sokrates gjorde en lång förmäten (som alltid) utvikning om sitt möte med oraklet i Delphi (snacka name-dropping och oförblommerat skryt, som om det hade något med det skönas idé att göra). Någon gjorde en lång utläggning om kärlek (en position som den där Kallifatides tycks ansluta sig till). Och du har nu bidragit till diskussionen om det skönas idé med detta hus. Om du fråga mig så är antagligen du den som träffar mest rätt. /Diogenes

5 december 2007 kl. 08:22  
Blogger Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Som du sa. Det här är något som jag hade kunnat skriva. ;-)

/Klaus

5 december 2007 kl. 12:37  
Anonymous Anonym sa...

Jo, jag var på ett jobb-möte häromdagen och så helt plötsligt så upptäcker jag att de anrdra fem satt likadant, men inte jag. Så jag kom att tänka på det du hade skrivit om flockbeteende, så jag tänkte: Nu måste jag med sätta mig ungefär likadant som de så att de tror att jag också vill vara vän med dom. Tänkt och gjort, men när jag väl satt så, så kände jag att jag egentligen inte alls ville vara vän med dom...

//Christina från Kristianstad

5 december 2007 kl. 15:26  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Christina, du påpekar något viktigt: Man BEHÖVER faktiskt inte skapa goda relationer med alla man träffar. Men det är bra att veta hur man gör. :-)

5 december 2007 kl. 20:01  
Blogger fia sa...

coolt hus, men jag röstar för ett "lååångt inlägg om kärlek"

5 december 2007 kl. 22:45  
Anonymous Anonym sa...

Du har helt rätt Henrik att man inte behöver skapa goda relationer med alla, men med just det jobbmötet var det ganska viktigt att jag vidhöll mina goda relationer med mina kollegor... Hur som helst så var poängen att det var inte förrän jag satte mig likadant som de som jag riktigt kände att jag inte ville vara deras vän (just då)... Jag menar, jag måste ha även känt det innan, eftersom jag inte följde flockbeteendet, men kände det inte lika starkt förrän jag försökte tvinga mig på det... Så den riktiga poängen är att jag nog bara kan konstatera att du har rätt i din teori om flockbeteendet!

6 december 2007 kl. 15:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida