onsdag 2 juni 2010

Illusionist




Felice från rätt håll
Oj shit, är det redan onsdag??? Vad hände med veckan? Jag önskar att jag kunde säga att jag har varit så djupt begraven i arbetet med min bok att jag inte har märkt dagarna passera. Då skulle min förläggare bli glad i alla fall. Men oss emellan, det svåraste med att skriva en bok är, åtminstone för mig, att lyckas få själva tiden till att sitta och skriva. Jag ska villigt erkänna att jag inte är världens mest disciplinerade människa. Men dessutom tycks det som dagarna fullkomligt fylls av möten och andra åtaganden. Dagarna tar slut innan de hinner börja. Och så är det det där med livet. Jädrar vad det kommer emellan och stör när man försöker arbeta.

Så jag har inget direkt vettigt att säga idag. Men för att maskera det tänkte jag introducera er för en gammal idol, konstnären Felice Varini. Han har hängt med ett tag så det är möjligt att några av er redan känner till honom. Men för er andra: Felice måste ha grav Aspergers. Han gör konst som, betraktade från en väldigt exakt punkt ur en väldigt exakt vinkel, skapar den väldigt besynnerliga illusionen av tvådimensionella mönster i en tredimensionell miljö. (Jag kan inte beskriva det bättre än så, det är en mycket konstig upplevelse) Sett från alla andra platser och håll ser det dock mest ut som nån tagit uppåttjack och gått lös på stan med en färgburk.
Bilden ovan är från New York - sett från rätt håll. Nedan ser ni hur det ser ut från alla andra håll. Karln är galen. Fler bilder och fler konstverk finns här. Och för er som är sådär modernt multimediala har Felice även ett knippe YouTube-filmer på sin egen sajt, där han filmat rundvandringar i konstverken.

En liten försiktig massage av hjärnan från mig till er, såhär på onsdagsmorgonen.


Felice från andra håll

2 kommentarer:

Blogger Norco sa...

Haha, det där är ju nästan lite skrämmande coolt :P

3 juni 2010 kl. 11:16  
Blogger MHMS sa...

Jag blir galen på hur duktig han är! Har kollat upp honom på internet och det är oerhört irriterande hur han kan lura hjärnan så bra (lika irriterande som dig på hjärnstorm, när du lurar en kvinna med att sticka kniven i bordet så hon tror att du sticker den i handen på henne)!

4 juni 2010 kl. 18:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida