onsdag 26 maj 2010

Xerox ser dig

A paraoid is just someone with all the facts.

När övervakningssamhället väl dök upp, så kompenserade det sin existens genom att introducera teknik som från en scifi-film. För visst, vi tycker att det är skrämmande att det numer går att spåra vem som helst, vilken sekund som helst, var som helst. Men samtidigt tycker vi att det är rätt ball att vi kan triangulera mobiltelefoner, spåra kreditkortsanvändning i globala nätverk, ha fiberövervakningskameror och resa med flyg genom tumavtryck. Storebror ser oss visserligen, men det är ok så länge vi samtidigt får leva i en jamesbondfilm.

Men det här kändes inte som nåt Q hade kommit på. Kopiatorer och faxmaskiner?? Det går dock inte att missta sig på att det innebär en helt ny nivå av paranoia. Visst, polis och sjukvård har sitt behov av sekretess som det rapporteras om i inslaget. Men lyssna på vad de säger. "Sedan 2002". Hur många firmafester har det inte varit sedan dess, över världen? Vad kan ha kopierats då, månne, när omdömet tryter och skämtsamheten går överstyr?

Magnus Betnér sa en rolig sak i en av sina föreställningar. Han vände sig till alla kvinnor i publiken och sa: "Så ni tror inte att era pojvänner surfar porr? Nänä. Har ni aldrig undrat varför ni behöver en hårddisk på 80GB för tre exeldokument? När ni kommer hem ikväll, så klicka på 'Sök' och skriv in *.jpg så ska ni få se nåt kul."
Varpå tre hundra pojvänner i publiken desperat försökte komma på ett sätt att komma hem tio minuter före flickvännen efter showen.

Jag kan tänka mig att scenariot var ungefär likadant efter att inslaget ovan visats på tv i USA. Halva kontoret dök upp redan halv fem på morgonen för att försöka hitta den där hårddisken innan nån annan kom dit. Åtminstone hoppas jag att det var så det var. För det vore väldigt roligt.

Och för egen del känner jag mig helt avslöjad: Nu vet ni hur jag kan göra det jag gör på SinnesCirkus. Jag har helt enkelt hackat mig in på kopiatorerna som står på era jobb. Mycket jobb. Men det var det värt. Frågan är bara vad jag ska göra nu istället?

4 kommentarer:

Blogger vewwo sa...

Av någon anledning dyker den här scenen upp i huvudet på mig. :)
http://www.youtube.com/watch?v=JdJSMUSZHMM

26 maj 2010 kl. 12:10  
Blogger Lasson sa...

Det är väl bara att hitta ett nytt ställe där folk känner sig trygga med att dela ut sina uppgifter. Gäller bara att hitta var det kan vara..

26 maj 2010 kl. 22:30  
Blogger Unknown sa...

Hej, jag har en fråga, helt orelaterad till inlägget, men i alla fall.

I Metro Student Magazine ((Malmö/Lund)http://www.metrostudent.se/pdf/MSM_maj_2010_LQ.pdf, sidan 72-73)) finns en artikel om minne, och hur man ska träna upp det. Jag undrar bara lite snabbt om det är ungefär enligt de metoderna du följer, när du (i 1:a avsnittet säsong 1 av Hjärnstorm) memorerat 100 ord. Om inte, hur gör du?

27 maj 2010 kl. 22:07  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Det kommer ett rejält kapitel om minnesträning i min nästa bok, där jag bl a ger bort exakt det system som jag använde i Hjärnstorm, samt väldigt mycket annat. I din bokhandel om ett halvår!

27 maj 2010 kl. 22:30  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida