fredag 7 maj 2010

Hur svårt kan det va?


Hittade den här i väskan. Det är locket till desserten från flygplansmaten i måndags. Jag tyckte det var så hysteriskt så jag ville visa den för er (jag har annars inte för vana att samla på matförpackningar, bara så ni vet).

Den här lilla godbiten innehöll alltså "vit chokladmousse med jordgubbssås och kaksmulor". Ganska rättfram, kan tyckas. Men vid en närmare titt visar det sig att det inte riktigt var så enkelt. För att "mat"-tillverkaren Brinkers i Holland ska kunna tillverka en deciliter mousse med sås så behöver de tydligen stoppa i följande (håll i er nu):

Water, vegetable oil (coconut, plam, kernel, palm), sugar, coca butter, whole milk powder, whey powder, emulsifier (soya lecithin), vanillin, soft curd cheese, skimmed milk powder, egg, maltodextrin, modified potato and maize starch, lactose, dextrose, glucose syrup, emulsifier (acetic acid eters of mono- and diglycerides of fatty acids, mono- and diglycerides of fatty acids), thickening agent (carrageenan, sodium algenate), flavouring, salt, milk protein, gelling agent (sodium phosphates, diphosphates, calcium sulphate), colour (beta carotene), wheat flour, margarine [vegetable oils and fats (palm, palm kernel, rape), water, salt, sugar, emulsifier (mono- and diglycerides of fatty acids, soya lecithin), acidity regulator (citric acid), flavouring, colour (beta carrotene)], cane sugar, vegetable oil (palm, rape), cocoa powder, invert sugar syrup, rasberries, glucose-fructose syryp, red berries, acidity regulator (citric acid, potassium citrates, calcium citrates), gelling agent (pectin), elderberry juice.

Jag hann äta två portioner innan jag läst klart det där. Då har jag ändå förkortat listan lite. Men det var åtminstone inga E med, så det är väl bra. Även om jag undrar om inte mina insidor badar i ett mysigt radioaktivt sken nu...

4 kommentarer:

Blogger Hexmaster sa...

Listan skulle ha blivit kortare om de använt E-nummer. Vilket många producenter drar sig för eftersom folk fått för sig att E-nummer indikerar farlighet. När det bara är förkortningar, och det för godkända tillsatser dessutom. Vidare får du förklaringar. Så där du läser "acidity regulator (citric acid)" skulle det kunnat stå "E330" för citronsyra. Osv.

Efter margarin räknas alla dess ingredienser in. Därför nämns t.ex. oljorna flera gånger.

Mats-Erics budskap saknar inte poänger, men de skäms av alla märkligheter. Som att tydliga innehållsförteckningar skulle vara liktydigt med dålig mat.

7 maj 2010 kl. 11:06  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jo, jag noterade dubbleringen av ingredienser, jag redigerade bort de flesta men missade tydligen några. Vid en närmare anblick tyckte jag inte innehållet i listan var speciellt farligt, utan blev snarare oroad över nivån på nivån av analism i att vara så grundläggande. Tills jag kom på att det var USA. Där de säkert stämmer skiten ur en om man missat nåt. (Då tog jag inte med listan på allt som moussen kunde innehålla spår av.) Men håll med om att det ser kul ut.

7 maj 2010 kl. 15:06  
Blogger Unknown sa...

Man får mycket för pengarna på nåt sätt! ;)

7 maj 2010 kl. 16:38  
Blogger Falsus sa...

Det som stod ut mest på denna löjligt långa listan för mig var elderberry juice, vilket genast förde tankarna till löjliga herrar iklädda lika löjliga kläder.
"Your mother was a hamster and your father smelled of elderberry!"

7 maj 2010 kl. 22:03  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida