onsdag 21 maj 2008

Frihet!

Ni som läst min blogg ett tag vet att huset jag bor i plastades in, och alla balkonger revs bort, nån gång i januari. Nu. NU är det klart. Byggnadsställningarna är visserligen kvar men det gör inget. För första gången på fyra månader går det att öppna fönster - och dörren till en splitter ny balkong. (Förvirrande lik den gamla.) Jag står här och känner att sommaren kan komma nu. Balkongen är en magisk plats på sommaren. Det är där jag sitter och dricker kaffe och läser böcker soliga dagar; det är där man dricker djupa röda viner vid tända ljus och pratar sig igenom ljumma nätter med goda vänner; det är där man hånglar ogenerat inför grannarna och det är framför allt där barnen tar sikte på intet ont anande människor som passerar på gatan tre våningar nedanför med sina vattenpistoler. Välkommen tillbaka, min balkong. Jag har saknat dig.

2 kommentarer:

Blogger Maja sa...

"Förvillande lik den gamla". Hahaha!
Man får väl tro att de byggde om och renoverade för att det skulle bli bättre stabilitet och bärighet (bäraktighet?)på balkongen.
Va bra! Då kan du ju dansa där också!
Hoppas sommaren blir sådär skön!

21 maj 2008 kl. 21:13  
Blogger P-A Jonsson sa...

Hade en liknande användbar balkong när jag bodde på Vretagatan i Linköping.
Minnesvärda kvällar med vin och långa samtal medan den lagrade solvärmen skapade ett underbart mikroklimat och koltrasten flöjtade från en TV-antenn i egnahemsområdet nedanför. Morgnar med nymalt kaffe och smörgås på rågsiktkaka från Ingeborgs.
Och den gången då jag mitt i den snöiga smällkalla vintern sov en natt på balkongen för att testa min nyköpta sovsäck.

24 maj 2008 kl. 19:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida